Szórakoztató tudományok - vagy
tudományos szórakozás
Aki
pénteken a délelőtti órákban gimnáziumunkban járt, jól érzékelhette, hogy
felbolydult az iskolai élet. Az udvaron az esős idő ellenére jókedvű
diákok hatalmas
szivárványszínekben pompázó buborékokat
eregettek. A földszinti termek
egyikében pedig hol lufilyukasztó kísérletek váltottak ki óriási derültséget, hol komoly kártyatrükkök okoztak szórakoztató fejtörést.
A Karcagi
Nagykun Református Gimnázium 10. és 11. évfolyamos diákjai október 17-én
rendhagyó tanítási órákon vehettek részt a Debreceni
Egyetem jóvoltából. A jó
hangulatért, az érdekes és látványos
„kísérletekért” a felsőoktatási
intézményről érkezett közel 30 fős oktatói csoport volt felelős (tanárok, doktoranduszok
illetve egyetemi hallgatók).
A programról, a miértekről és hogyanokról az iskola aulájában Takács Leventét, a Debreceni
Egyetem Klasszika-filológia és Ókortörténeti
Tanszékének egyetemi adjunktusát kérdeztem, aki egyik fő szervezője volt ezen eseménynek.
Az utóbbi években egyre többet
lehetett hallani arról - nemcsak szakmai
berkekben-, hogy a természettudományos
képzések egyre kevésbé népszerűek
a továbbtanulási palettán. Számos
felmérés, kutatás foglalkozik ennek okaival és várható következményeivel. A Debreceni
Egyetem részt vesz egy olyan projekt megvalósításában, aminek alapvető
célja a természettudományok illetve az egyetemen folyó tudományos munka népszerűsítése. Az
elnevezés is erre utal: Meet The
Professors. Ebből az apropóból került sor erre a látogatásra is. Főként az egyetem vonzáskörzetéhez tartozó
nagyobb települések gimnáziumaival próbáljuk felvenni a kapcsolatot, ami többnyire sikerül is. Jártunk már Békéscsabán, Hódmezővásárhelyen,
Szolnokon- csak hogy néhányat
említsek a teljesség igénye nélkül.
Nagyváradot is szeretném még kiemelni.,
hiszen a projekt egyik fő kitétele a határon túli kapcsolat erősítése az oktatás-nevelés
szektor felől.
Milyen tudományterületek
képviselőivel találkozhattak a diákok?
A küldöttség tagjainak egyik része a természettudományi karunkról
érkezett, matematika illetve fizika
szakos kollégák, doktoranduszok, mellettük képviseltette magát a Történelmi Intézet, a Néprajz Tanszék és –a 2013 őszén induló és második éve működő
projektben először- az Állam- és
Jogtudományi Kar, de beszélgethettek a diákok nyelvi
képzésben részt vevő tanárainkkal (lásd: angol, német,
holland) is.
Milyen
típusú foglalkozásokat szerveztek a diákok részére?
45 perces tanórai keretekben
dolgozva a nyílt vagy bemutató óráktól
kezdődően a kiscsoportos interaktív tevékenységekig igen széles a skála. Activity jellegű feladatok, honismereti
játékok, szórakoztató fizikai kísérletek
- és még sorolhatnám, mennyi mindennel készültünk erre az alkalomra.
Beszélgetésünk
után, ahogy a földszinti termek egyikébe
léptem, rendkívüli látvány tárult a
szemem elé. Godó Bence, a Fizikai Intézet doktorandusz hallgatója szegődött
mellém és néhány mondatban bemutatta a
széles érdeklődést kiváltó kísérleteket.
Arra törekszünk, hogy fizikai
alapjelenségeket szemléltessünk egyszerű és olcsó, akár otthon is elkészíthető összetevőkből. A fakír lufi esete jól mutatja az erőeloszlás
jelenségét. Ha kezünkbe veszünk egy lufit, egy tűvel könnyedén
kilyukaszthatjuk. Ugyanakkor nézzük meg, mi történik a lufival, ha nem egy
tűvel találkozik egyszerre, hanem mondjuk százzal?!
Vagy nézzük meg ezt az
üvegcsét. Vasreszeléket láthatsz az alján egy viszkózus anyagban. Ha kívülről
egy mágnest helyezzük az üveg oldalához, a
vasreszelékek a mágneses erővonalak hatására adott irányba rendeződnek.
Ez pedig az egyik kedvencem. Hozzávalók: kukoricakeményítő és víz. Elkészítése során 1:1 arányban keverjük ezeket, az eredmény pedig egy sűrű palacsintaszerű massza a tálban, kemény
gyurmaszerű a kézben. Miért?! A nem-newtoni folyadékok egy nagyon lényeges
tulajdonságban (is) eltérnek a newtoni folyadékoktól, ez a viszkozitás. A
"normális" newtoni folyadékok viszkozitása állandó az őket érő
különböző nyírások és erők hatása alatt, azonban a nem-newtoni folyadékok
esetén a viszkozitás ezek nagyságától fog függeni. Tehát a "trutyi",
külföldi elnevezése az Oobleck - kiöntve egy tésztaként fog folyni,
azonban ha ököllel belecsapunk, akkor kemény, szilárd anyagként fog
koppanni. A folyásnál kis nyírófeszültségek lépnek fel, így marad
folyékony(szerű), azonban a nagy erőhatást jelentő ütésnél a viszkozitás
hirtelen az ellenkezőjére fordul: sűrű, nehezen folyó, gyurmaszerű anyagként
fog viselkedni, addig(!!), amíg az erőhatás tart.
Amint befejeztük az ütést,
visszaalakul folyadékká. Ha például a kezünkbe veszünk egy darab keményítőt, azt
akár szét is lehet morzsolni, ám a lemorzsolt darabok amint leérnek az
asztalra, koppannak egyet és szétfolynak. Nem keményítőből, de ugyanilyen
tulajdonsággal bíró polimerekből készítenek, illetve fejlesztenek golyóálló
mellényt. A golyó nagy sebességgel közlekedik, és a becsapódáskor viszonylag
nagy erőt fejt ki. Ezen a területen a mellény megkeményedik és megfogja a
golyót, azonban a további használat során képlékeny marad. Így a ruhadarab nem
egy nagy merev váz lesz, hanem egy hajlítható, könnyű eszköz.
Bevallom, én is őszinte érdeklődéssel
követtem a kísérleteket, jó érzés volt látni, mennyire elnyerte a
diákok tetszését egyik-másik fizikai jelenség ”tesztelése”, ahogy
kézzelfoghatóvá, láthatóvá, hallhatóvá váltak számukra a természeti törvényszerűségek. Külön köszönet illeti a Debreceni Egyetem
munkatársait a tanulóink tudományos
érdeklődését mélyítő, motiváló foglalkozásokért!
Kentési Renáta
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése