2016. június 9., csütörtök

A refisek ismét Svájcban!

Május 28-án indult a református gimnázium kis csapata a karcagi peronról a svájci Zürich városába. Hosszú, töredelmes út elé nézett a húsz diák valamint a két kísérő tanár. Mikor szombat hajnalban felkelt a nap, ámulva néztük a havas hegycsúcsokat, a legelésző teheneket a vonat ablakából. Már ekkor éreztük, hogy megérte hosszú utazás.

A vasárnapot mindenki saját fogadócsaládjával töltötte. Többen voltak állatkertben, várost nézni, hajókázni, vagy csak otthon maradtak beszélgetni, ismerkedni a családdal.

Hétfő, kedd és csütörtök délelőtt órákat látogattunk a Kantonsschule Hottingen-ben. Megismerkedhettünk az oktatással, a tanárok és a diákok viszonyával és tanulságokat vonhattunk le az ottani rendszerből. Ezeken a napokon többször előadásokon vettünk részt, például globális felmelegedés, etikai kérdések vagy diákvállalatok témában. Mindenhez igyekeztünk hozzászólni, kérdezni. Hétfő délután városnézés volt a program valamint a dadaizmusról tudhattunk meg többet.

Kedd délután egy vidéki városba utaztunk, körülbelül egy órányira nyüzsgő nagyvárostól. Egy kisebb sajtgyárba látogattunk el, és a sajtkészítés lépéseit követhettük figyelemmel. Napunk egy farmon fejeződött be. A farm tulajdonosa átfogó tájékoztatást adott a tehenek tartását illetően. Még a tehenek neveit is egyenként felsorolta nekünk, hogy szemléltesse, milyen szoros kapcsolat fűzi állataihoz. Itt fogyasztottuk el vacsoránkat, ami a svájci raclétte volt. Vacsora után egy kis rögtönzött moldvai táncházat tartottunk svájci barátainknak, és Flurina Buschor családjának, akik vendégül láttak minket azon az estén.

Szerdán délelőtt menekülttáborba vezetett utunk. Több órát töltöttünk azzal, hogy megvitattuk a menekült-kérdést a svájciakkal. Érveket, ellenérveket hoztunk fel a témával kapcsolatban, így rendkívül érdekes eszmecsere kerekedett. Egy magyar hölgy, aki a menekülttáborban dolgozik, vezetett minket körbe a tábor területén. Megtudhattunk, hogy az itt élőket próbálják arra ösztönözni, hogy aktívan és hasznosan töltsék idejüket. Van, hogy az utcákat tisztítják meg a szeméttől, vagy a tábor területét teszik rendbe. Az elsődleges cél azonban, hogy ezek az emberek minél hamarabb beintegrálódjanak a svájci társadalomba, ezért napi két nyelvórán kell részt venniük. Délután németórán vehettünk részt egy bevándorlóknak fenntartott iskolában. Nagyon jól éreztük magunkat az ottani diákokkal, akik a legkülönbözőbb népekből származtak.

Csütörtökön óralátogatás után az Interlaken nevű településre utaztunk, s itt töltöttük az éjszakát. Másnap tovább vezetett utunk egészen a Schilthorn nevű hegy lábához. Innen libegővel mentünk a hegy tetejére, ahol az 1969-es James Bond film egyes jelenetei is játszódtak. A lélegzetelállító panorámából sajnos semmit nem láthattunk, hiszen nagyon felhős volt az idő, viszont a hóval jól eljátszottunk, és nagyon élveztük az itt töltött időt. Miután leérkeztünk a hegyről, gyalog mentünk egy közeli vízesést megtekinteni. Fáradt kis csapatunknak azonban ez sem okozott akadályt, hiszen a kilátás és a vízesés gyönyörű volt, és a nap is kisütött a végére.

Élményekkel gazdagon, kissé szomorkásan vettünk búcsút svájci barátainktól a zürichi peronon péntek este. Mindenkitől úgy váltunk el, hogy találkozunk még. Remélem így is lesz.

Az egész csoport nevében szeretném megköszönni fenntartónknak, hogy lehetővé tette ezt a tartalmas utazást valamint köszönjük Tóth Mária tanárnőnek a lelkes szervezőmunkát.