Szórakoztató tudományok - vagy
tudományos szórakozás
A Karcagi
Nagykun Református Gimnázium 10. és 11. évfolyamos diákjai október 17-én
rendhagyó tanítási órákon vehettek részt a Debreceni
Egyetem jóvoltából. A jó
hangulatért, az érdekes és látványos
„kísérletekért” a felsőoktatási
intézményről érkezett közel 30 fős oktatói csoport volt felelős (tanárok, doktoranduszok
illetve egyetemi hallgatók).
A programról, a miértekről és hogyanokról az iskola aulájában Takács Leventét, a Debreceni
Egyetem Klasszika-filológia és Ókortörténeti
Tanszékének egyetemi adjunktusát kérdeztem, aki egyik fő szervezője volt ezen eseménynek.
Az utóbbi években egyre többet
lehetett hallani arról - nemcsak szakmai
berkekben-, hogy a természettudományos
képzések egyre kevésbé népszerűek
a továbbtanulási palettán. Számos
felmérés, kutatás foglalkozik ennek okaival és várható következményeivel. A Debreceni
Egyetem részt vesz egy olyan projekt megvalósításában, aminek alapvető
célja a természettudományok illetve az egyetemen folyó tudományos munka népszerűsítése. Az
elnevezés is erre utal: Meet The
Professors. Ebből az apropóból került sor erre a látogatásra is. Főként az egyetem vonzáskörzetéhez tartozó
nagyobb települések gimnáziumaival próbáljuk felvenni a kapcsolatot, ami többnyire sikerül is. Jártunk már Békéscsabán, Hódmezővásárhelyen,
Szolnokon- csak hogy néhányat
említsek a teljesség igénye nélkül.
Nagyváradot is szeretném még kiemelni.,
hiszen a projekt egyik fő kitétele a határon túli kapcsolat erősítése az oktatás-nevelés
szektor felől.
Milyen tudományterületek
képviselőivel találkozhattak a diákok?
A küldöttség tagjainak egyik része a természettudományi karunkról
érkezett, matematika illetve fizika
szakos kollégák, doktoranduszok, mellettük képviseltette magát a Történelmi Intézet, a Néprajz Tanszék és –a 2013 őszén induló és második éve működő
projektben először- az Állam- és
Jogtudományi Kar, de beszélgethettek a diákok nyelvi
képzésben részt vevő tanárainkkal (lásd: angol, német,
holland) is.
Milyen
típusú foglalkozásokat szerveztek a diákok részére?
45 perces tanórai keretekben
dolgozva a nyílt vagy bemutató óráktól
kezdődően a kiscsoportos interaktív tevékenységekig igen széles a skála. Activity jellegű feladatok, honismereti
játékok, szórakoztató fizikai kísérletek
- és még sorolhatnám, mennyi mindennel készültünk erre az alkalomra.
Beszélgetésünk
után, ahogy a földszinti termek egyikébe
léptem, rendkívüli látvány tárult a
szemem elé. Godó Bence, a Fizikai Intézet doktorandusz hallgatója szegődött
mellém és néhány mondatban bemutatta a
széles érdeklődést kiváltó kísérleteket.

Bevallom, én is őszinte érdeklődéssel
követtem a kísérleteket, jó érzés volt látni, mennyire elnyerte a
diákok tetszését egyik-másik fizikai jelenség ”tesztelése”, ahogy
kézzelfoghatóvá, láthatóvá, hallhatóvá váltak számukra a természeti törvényszerűségek. Külön köszönet illeti a Debreceni Egyetem
munkatársait a tanulóink tudományos
érdeklődését mélyítő, motiváló foglalkozásokért!
Kentési Renáta
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése