2015. február 26., csütörtök

Ha Japán, akkor ANIME


Harcsa Vivien munkája


      Mi is az anime? Néhány tévhitet szeretnék eloszlatni a műfajjal kapcsolatban. Először is  NEM rajzfilm,  mint a manga, SEM képregény. Sokaknak ez persze értelmetlennek tűnhet elsőre, hisz animációs film és animációs film között mi lehetne a különbség, hiszen maga az anime kifejezés is az animation szó rövidüléséből alakult ki?!



Harcsa Vivien munkája
   Japánból származik. Miért  kell ezt kiemelni? Vegyünk egy példát, nézzük meg egy Pókember- sorozatot és egy FullmetalAlchemistet. Míg az amerikai sorozatok mind egy sémára készülnek, azaz hasonlóan néznek ki az animációk, rendszerint majdnem ugyanazt a képi világot tárják elénk minimális eltéréssel, addig az animék körében mindegyik más világot más rajz/animációs stílusban. Természetesen a japán ’termékek’  között is van átfedés, de sokkal kevesebb és jobban el van rejtve. Míg a rajzfilmekben általában van egy adott főhős, akinek a silány, szomorú, nyomorral teli, rossz életében történik egy kivételes fordulat,ahonnan szupererőket szerez, innentól pedig a szuperhősünk kalandjait követhetjük figyelemmel, az animék nagy részében viszont van a főhős  nem feltétlenül hős alkat, nem történik vele semmi különös, ami többé tenné bárki másnál, viszont a sorozat alatt megfigyelhető egy karakter alakulási , ami végigkíséri a sztorit. Példaként említeném a Batmant és a MiraiNikkit.   
Harcsa Vivien munkája
   A kettő között remekül megfigyelhetők a különbségek. Míg a Batmanben figyelemmel kísérhetjük, ahogy igazságosztónk rosszfiúkra vadászik és a legtöbb ellenfél max 3 részt kap, addig a MiraiNikkiben 12 jövőt megjósoló napló tulajdonosai közt folyó túlélőjátékot követhetünk, amiben nem kevés a csavart elmejáték, az akció, de nem veti meg a humoros, enyhén erotikus jeleneteket sem. Félreértések elkerülése végett én nem azt állítom, hogy a rajzfilmek rosszak, azokban nincsenek ilyesféle motívumok, sőt én magam is szeretek jó pár rajzfilmet. 
Mégis az anime eltér  megjelenítési stílusában, fajtáinak változatosságában, történetvezetési technikájában. 

Kustár Gergely


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése